MÅLA

När jag målar är jag lycklig

Olika tekniker och olika typer av färg kan inspirera. Kunskap om olika tekniker gör att man blir säkrare men målandet är en lek och skapandet kommer inifrån.

Jag kommer att berätta lite om olika tekniker och lite annat smått och gott…

Akvarell

Akvarell är en målningsteknik där man målar med vatten och olika mängd pigment. Man målar på ett tjockt, lätt sugande papper. Akvarell målas ofta med en tjock pensel som kan hålla mycket vätska, samtidigt som den kan formas till en mycket fin spets.

Pigment finns att köpa på tub och är då krämig i sin konsistens, eller i kaka som är en torkad variant. Papper finns i olika tjocklek och med olika gräng (grovhet,struktur). Det finns papper i cellulosa och i bomull.

Min rekommendation är att måla på papper av bomull och tjocklek minst 300gram. Grov gräng är tåligt och passar bra för vått i vått ex. natur och stadsmotiv Även när man målar på torrt papper så går det att få fina effekter när man målar ex. vatten då färgen fastnar på de grova i pappret och lämnar lite vitt. Fin gräng använd till porträtt och blommor (mer traditionellt måleri).

OBS! följande råd och beskrivning av tekniken och hur materialet används är inte regler, snarare gäller ”ingen regel utan undantag”. Du bör testa och experimentera på ett lekfullt sätt.

Typiskt för akvarellmålning är att man inte målar vitt. Vita partier fås genom att man lämnar det vita papperet omålat. Vill man måla ljusa toner använder man sparsamt med färgpigment i vattenlösningen, och då lyser papperets färg lättare igenom.

Måla vått i vått: Akvarellpapper fuktas exempelvis med en svamp, pensel eller med sprayflaska. När vattnet har absorberats under några minuter målar man med våt färg. Färgerna blandas när komponenterna är blöta. Mycket vatten och lite färg läggs på i transparenta skikt som får torka mellan lagren.

Måla vått på torrt: Man målar på ett torrt akvarellpapper vilket gör att färgerna inte blandas.

I traditionellt Akvarellmåleri har man ofta en noggrann plan, antingen med en skiss eller genomtänkt inre bild. Man är då noggrann med vilket skikt man målar först, vad man lämnar vitt mm.

Numera målar man ibland mer spontant ex. genom att lekfullt experimentera med färg ut tub pålagt med målarkniv eller kort och sedan nudda färgen med en pensel eller spraya vatten på. Ett annat sätt är att måla en yta med färg som får torka till och sedan spraya eller stänka vatten i färgen. Man kan även föra in färg i en nästan torr yta och få inyressanta effekter (blommningar)

Det är inte att rekommendera att ändra på något redan målat. Målar man för mycket med pensel i papprets struktur blir pappret upplöst.

Gouache  är en vattenlöslig färg som är täckande. Den har ofta ett mer grovrivet pigment och är alltså inte akvarellfärg utblandad med täckvitt. Den finns att köpa färdig i tuber. Vit färg används ibland i akvarellmåleri att stänka på för att se ut som snö eller som vit färg i små partier ex, den vita pricken i ögat eller om man missat lite vitt på någon fläck (för att rädda en målning).

Färg

St:Petersburg Withe night är ryska prisvärda färger, i box med 12 färger. Rosa är färger från Ukraina, samma kvalitet som de ryska men med 16 färger för samma pris. Daniel Smith är ett annat märke. De har många intressanta färger som tillverkats av mineraler som granulerar på ett speciellt och vackert vis.

Hur många färger behöver man? Som nybörjare kan man börja med få färger. Egentligen räcker det med en färg för att kunna måla (måla monocromt). Har man gul, blå, röd kan man blanda dem på olika sätt. När man blivit mer van och lite säkrare kan man skaffa en varm och kall Gul, Röd, blå. Några jordfärger (umbra, sienna som finns både rå och bränd, ochra o sephia är användbara) En svart färg kan vara bra.

Gröna färger blandar man gärna med blå o gul. Ultramarin och sephia kompletterar varandra bra.

Det finns även akvarellpennor som är vattenlösliga. De kan kombineras och det är utmäkt att skissa med. Det finns ocså flytande akvarellfärg som är väldigt pigmentstarka. Att måla med pensel men även med pimpett eller med en pensel med vattenbehållare passar de färgerna.

Akryl

Akrylmålning introducerades i mitten av 1900-talet och har i stort sett ersatt oljemålning. Färgen torkar snabbt, lätt att tvätta bort innan det torkar och penslar kan sköljas i vatten. Den är också övermålningsbar och kan målas i tunna lager liksom tjockt med bara lite vatten i penseln.

Färgen kan också göras tjockare eller tunnare genom att blanda in olika akrylmedier. Det finns ett stort utbud av akryltillsatser och färgen kan också blandas med sand, stenar, tyg, glasbitar, pärlor, stenmjöl eller i princip vad som helst som inte är fett eller oljigt.

Färgen kan också utan problem spädas till mycket tunna färger.

Tunn akrylfärg är också bra att använda för undermålning för oljemålning. Det går snabbt att lägga upp stora färgytor eller teckningar som man sedan direkt kan måla på med oljefärg. Vilket är mycket bättre än att späda ut oljefärg med terpentin.
Det finns idag ett stort utbud på akrylfärg av olika typ. Det går också att tillsätta medier för att uppnå olika effekter som t.ex. att  öka transparens och glansighet så att den liknar oljefärgen.

Akrylen är också idealisk för olika collage. Akrylmedium används som ett mycket starkt klister. Det finns också en helt transparent grundfärg för att använda på olika ytor. Akrylfärgen är kort och gott ett utmärkt material.

Olja

Olja är här bindemedel för pigmenten och färgen stelnar genom oljans oxidering och sammanbindning. Det gör att det tar tid för färgen att torka. Började bli populär på 1400-talet och växte under 1500- och 1600-talen till att bli det dominerande mediet i Europa.

Oljefärg behöver en bra grund när man skall måla som t.ex. en preparerad målarduk eller en grunderad pannå.
För att förtunna oljefärg använder man målarmedium. Förr blandade man ofta sitt eget målarmedium/palettmedium av rå linolja, terpentin och någon hartstillsats.

Numera finns oljefärg som är vattenlöslig och späds med vatten. Färgen har längre torktider än akrylfärgen och har oljefärgens lyster, men målartekniken kan liknas till viss del med akryl. Oljan går att måla över akryl men inte tvärtom. Det är möjligt att måla en grund med akryl och avsluta med ett lager olja.

Det finns idag också mer miljövänlig terpentinersättning att använda. Vanlig terpentin är mycket allergiframkallande och inte alls bra att stå och andas in ångorna av.
En vanlig teknik med olja är skiktmåleri. En enkel regel är att måla ”fett på magert” dvs. att späda de undre lagren och för varje lager tillsätta mer olja. Numera finns det många olika mer moderna målarmedier som är baserade på alkydolja. Dessa är betydligt säkrare att använda och påskyndar också torkningen av färgen.
Det finns också impastomedium att tillsätta oljefärgen som fyllnadsmedel om man t.ex. vill måla med palettkniv.
Det finns också flera olika märken av billigare tubfärger. Det finns en anledning till att färgen är billig. Man kan köpa den billiga färgen i vitt, svart och jordfärgerna eftersom dessa pigment ofta är billiga för tillverkaren att använda.
En oljefärgsmålning behöver ca ett år på sig för att torka ordentligt, Därför bör man vänta ett år innan man fernissar eller behandlar ytan med tavelvax.

Färg

En baspalett för oljemålning kan innehålla: Titanvit, citrongult, cadmiumgul, cadmiumröd, carmineröd, ultramarin, koboltblå, smaragdgrön, guldochra, obränd och bränd Sienna, eventuellt med tillägg av  obränd umbra och elfenbensvart.

Miljö

Torka av penslar på papper som slängs i en papperspåse eller ha en målarskiva som du målar överbliven färg på (kan bli en abstrakt tavla) . Låt vattenhink som penslarna stått i stå tills färgen sjunker till botten. Ställ en äggkartong i vasken och hälla igenom som ”filter”. Det tjocka fastnar och slängs i en papperspåsen som körs till tippen.